5 قانون روانشناسی در طراحی UX

چهارشنبه 27 بهمن 1395
12:48
داریوش راد

این متن بر اساس تجربه نوشته شده است… زمانی برای ارزیابی مجدد توانایی های خود در طراحی سایت

در حال حاضر یکی از مشکلاتی که وجود دارد داشتن تجربه در طراحان سایت می باشد که تجربه به عنوان یک دارایی با ارزش خود می تواند به حساب بیاید در یک قالب سایت قسمت های کوچک و جزئی بسیاری وجود دارد پس یکی از نیازهای و ضرورت های یک طراح سایت موفق بودن این هست که بدانیم از رنگ ها نسبت به موضوعیت وب سایت یا جا و مکان المان ها در کجاها استفاده کنیم.

برای یک طراح سایت موفق بودن باید ویژگی هایی داشته باشیم از جمله این ویژگی ها این هست که از خودمون سوال بپرسیم! خوب به چه صورت مثلا برای سایتی که میخواهید طراحی کنید باید در نظر بگیرید که مخاطبان این وبسایت چه کسانی یا چه قشری از جامعه می باشد؟ آیا مرد هستند یا زن یا بچه یا نوجوان؟ در چه رنج سنی هستند؟ و از همین قبیل سوالات که شما باید قبل از آغاز طراحی قالب یک سایت آن ها را از خودتون بپرسید.

بسیار خوب این ۵ رویکرد که در زیر به شرح هر کدام از آن ها خواهیم پرداخت به صورت کاملا روانشناسی شده می باشند و به اثبات رسیده اند که با رعایت این قوانین در کارهای خود در نتیجه می توانید شاهد این خواهید بود که مخاطبان سایت هایی که شما طراحی میکنید بسیار زیاد هست و طراحی شما کاملا کاربردی خواهد بود.

میتوانید برای مطالعه بیشتر و اطلاعات در مورد ux به سایت زیر مراجعه کنید

User experience design

۱) قانون وبر (Weber’s)

همه ما فیس بوک را می شناسیم به طراحی فیس بوک از ابتدا توجه کنید آیا شاهد تغییرات کلی در ساختار فیس بوک بوده اید؟

سایت فیس بوک حدود ۳۵۰ میلیارد دلار ارزش گزاری شده است بنابراین به نظرتان چرا با گذشت سال ها فیس بوک در حفظ عناصر کلیدی خود که از ابتدا مورد استفاده قرار داده است می کوشد؟ سایت هایی مانند گوگل، توییتر و آمازون با وجود بزرگی بودجه و هزینه ای که در اختیار دارند آن را صرف طراحی دوباره خود نمی کنند.

قانون وبر این را مشخص می کند که تفاوت های کوچکی در مقیاس بزرگ احساس نمی شوند ولی تفاوت های بزرگ به خوبی خود را آشکار می کنند برای مثال شما در حال حمل یک بار به وزن ۱۰۰ کیلوگرم هستید اگر ۱ کیلوگرم از آن بار خود را بردارید کمترین احساس را خواهید داشت منتهی بیاید و ۱۰ کیلو از بار خودتون رو کم کنید می بینید که تقاوت به خوبی آشکار میشه پس این قانون وبر هست که میگه اگه فیس بوک مثلا در طول این سال ها تفاوت کلی میداد حتما منجر به ریزش بسیاری از مخاطبانش خواهد بود چرا که کسانی وجود دارند که فیس بوک را فقط با همان طرح ساده می پسند

پس در طراحی ابتدایی هر سایتی حداکثر توجه و ظرافت خود را انجام دهید زیرا در زمانی که سایت شما توسط مخاطب شناخته شود دیگر تغییرات در طراحی آن به عهده شما نیست بلکه باید نسبت به رفتار مخاطبانتان شما هم عمل کنید در غیر این صورت آن قشر را از دست خواهید داد.

طبق آخرین تحقیقات نشان داده شده که انسان ها تغییرات عظیم را در سیستمی که قبلا کار میکردند دوست ندارند حتی اگر این تغییرات به نفع آن ها باشد.

باید تغیرات خود را به صورت کاملا تدریجی انجام دهید تا مخاطب نیز به تغییرات شما عادت کند

۲) تاثیر انتخاب درست رنگ در موفقیت یک سایت

همانطور که بر حسب تجربه می دانید کپی کردن طرح برای مخاطبان متفاوت کاری غلط است و باعث شکست و کاربر ناپسند بودن آن سایت می شود.

تحقیقات نشان داده که مردم در ۹۰ ثانیه نظر خود را یک شی به خود جلب میکند در این میان که ۹۰ درصد آن رنگ می باشد پس انتخاب درست رنگ و استفاده از آن در جاهای سایت میتواند خود یکی از عوامل مهم در شکست یا موفقیت یک سایت باشد.

در تصویر زیر می توانید مشاهده کنید که تفاوت میزان رنگ هایی که جنس مرد یا زن به آن علاقه مند هستند.

عکس چارت میزان علاقه مردان و زنان به رنگ ها در طراحی سایت

چارت میزان علاقه مردان و زنان به رنگ ها در طراحی سایت

و در تصویر زیر هم می تونید رنگ هایی رو ببینید که مردان و زنان علاقه ای به این رنگ ها ندارند

عکس نمودار نشان دهنده رنگ هایی که مردان و زنان علاقه ای ندارند

نمودار نشان دهنده رنگ هایی که مردان و زنان علاقه ای ندارند

از این به بعد لطفا در طراحی های خود نسبت به موضوع سایت و مخاطبان آن اقدام به انتخاب رنگ نمایید.

دگر صفحات

طراحی سایت در ارومیه

۳) پدیده انطباق حسی

آیا تا به حال به این فکر کردید که چرا هنگام پوشیدن لباس یا غذا خوردن یا اینکه صداهایی که به صورت مکرر می شنوید تعجب نمی کنید و واکنش نشان نمی دهید؟

جواب این سوال ها یک پدیده روانشناسی هست به نام “انطباق حسی” یعنی چیزهایی که در ابتدا ممکن هست ما را آزار دهند ولی رفته رفته به آن عادت می کنیم و از توجهمان کاسته می شود نسبت به آن در حال حاظر این موضوع چه ربطی به طراحی سایت دارد؟

شما یک سایت را طراحی میکنید و با موضوع بالا رنگی را برای آن انتخاب می کنید و باید از آن در سر تا سر طراحی خود استفاده نمایید برای نرخ تبدیل در طراحی مجدد سایت وقتی از رنگ آبی استفاده کردید باید از همان رنگ استفاده کنید اکثر طراحان سایت این حس رو دارند که فکر میکنند برای ایجاد جلب توجه باید از رنگ قرمز استفاده کنند که این درست نیست و باید نسبت به طرح کلی شما بیاید یعنی در سایتی که رنگ آن قرمز هست دوباره استفاده از دکمه زیاد تاثیر گزار نیست در حالی که می تونید از رنگ سبز برای همان دکمه استفاده کنید.

۴) انتخاب نوع بزرگتر و ساده فونت بهتر است!

در طراحی های خود از فونت هایی که جدیدا طراحی و ارائه می شود اگر برای شما خوش آیند هست این آنطور نیست که کاربر شما هم دوست داشته باشد فونت باید بزرگ، خوانا و ساده باشد این نتیجه تحقیقات علمی اثبات شده هست تا مردم بتوانند با متن شما ارتباط عاطفی قوی داشته باشند و راحت تر بتوانند متن شما رو مطالعه کنند.

در متن هاتون از سایز فونت ۱۶px پایین تر استفاده نکنید این یک اندازه فونت مناسب و استاندارد برای متن های شما می باشد تا کاربر بتواند آن را به راحتی بخواند.

۵) تنظیم ادراکی

عکس از درک موضوع در طراحی سایت

درک موضوع در طراحی سایت

آنچه در تصویر بالا مشاهده می نمایید بسته به درک شما و پیشینه ذهنی شما متفاوت هست شما هم میتونید گلدان رو ببینید یا دو چهره مشاهده نمایید اگر شما یک هنرمند باشید به احتمال زیاد تصویر گلدان رو می بینید.

این پدیده “نظریه مجموعه ادراکی” که گرایش ما به درک اطلاعات را بر اساس انتظارات ما، اطلاعات و تجربیات موجود توضیح می دهد درباره مردم و فرهنگ ها درک ها نیز متفاوت هست.

مفهوم برای طراحی سایت این هست که یک مفهوم کلی در حال حاضر شما بر اساس تجربه دارید مثلا هدر سایت و منو ها باید در بالا باشد اگر این کار رو بیاید و در پایین یا بغل قرار بدید خیلی از کاربران گیج می شن و باعث تجربه کاربری بد خواهد شد.

در جمع بندی:

شما باید نسبت به طراحی های خود باید بیشتر توجه رو در رفتار کاربرهاتون بزارید یعنی دقیقا بر اساس رفتار اون ها سایتتون رو طراحی کنید و از یک سری قوانین می تونید استفاده کنید تا رفتار کاربراتون رو بهتر بشناسید و این که در ابتدای طراحی سایت خودتون زیاد وقت بزارید چون وقتی سایت شما معروف می شود مردم از سایت شما یک تصویر ذهنی دارند و وقتی برای دومین بار به سایت شما مراجعه می کنند اگر سایت شما دچار تغییرات زیادی شده باشد احتمال اینکه سایت شما رو ترک کنند بسیار زیاد هست حتی اگر این تغییرات برای آنها مفید باشد بهترین نوع تغییرات به صورت تدریجی می باشد.


[ بازدید : 138 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به طراحی سایت و سئو سایت است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]