معرفی سیستم های مدیریت محتوا

شنبه 19 فروردين 1396
10:42
داریوش راد

سیستم مدیریت محتوا در بسیاری از پردازش ها در سراسر جهان استفاده می شود. انواع متفاوتی از سیستمهای مدیریت محتوا وجود دارد. برای جلوگیری از ابهام درباره واژه سیستم های مدیریت محتوا باید تعریفی مناسب از سیستم ها داشته باشیم. سیستم مدیریت محتوا چیست؟ هر پردازه یا سیستمی که به شخص یا سازمان اجازه می دهد تا محتوا را مدیریت کند، این سیستم ها می توانند به صورت آنلاین یا آفلاین، متن باز (Open Source) و یا خصوصی (proprietary) باشند.

این سیستمها می توانند تنها بر اداره یک نوع محتوا یا یک محدوده عظیم و متفاوتی از محتوا تمرکز کنند. بسیاری از سیستم های مدیریت محتوا اختصاصی هستند و سیستم های مدیریت محتوای شرکتی (خصوصی) قدرتمندی وجود دارند که برای ساخت وب سایت های سازمان های بزرگ طراحی شده اند اما تمرکز ما بیشتر بر روی سیستم های مدیریت محتوای متن بازی (Open Source) است که به صورت عمده به مدیریت کردن وب سایت و محتوای آن دارند. در بعضی موارد به جای واژه سیستم مدیریت محتوا از واژه سیستم مدیریت محتوای وب استفاده می شود.

سیستم مدیریت محتوا چیست؟

اگر بخواهیم که تعریف دقیق تری از سیستم های مدیریت محتوا داشته باشیم باید بگوییم که سیستم مدیریت محتوا یک نرم افزار سمت سروری است که برای ایجاد و نگهداشت راحت تر یک وب سایت طراحی شده. این سیستم ها توانایی مدیریت آنلاین محتوای وب سایت، تولید صفحات وب، اجازه دادن به کاربر جهت آپلود و تغییر دادن محتوای صفحه وب سایت بدون نیاز به مهارت های فنی را دارند.

برای نشان دادن این تعریف باید به بررسی قابلیت های اساسی بیشتر سیستم های مدیریت محتوا بپردازیم. در ابتدا به محتوا می پردازیم، محتوا به صورت نمونه در یک نوع از پایگاه دادهها ذخیره می شود که این عمل به شما اجازه می دهد تا توانایی استفاده دوباره و تغییرو انتشار آن محتوا را داشته باشید. هر سیستم مدیریت محتوا یک بخش مدیریت دارد که به شما اجازه می دهد تا محتوای خود را آپلود کنید و یا در صورت نیاز محتوای خود را تغییر دهید این بخش در بیشتر سیستم های مدیریت محتوا از طریق مرورگرها قابل دسترسی است این به این معناست که به جای نصب نرم افزار های مختلف شما می توانید در هر جایی که به ایترنت دسترسی دارید بر روی وب سایت خود کار کنید.

این که سیستم های مدیریت محتوا می توانند محتوا را در یک پایگاه داده ذخیره کنند زیاد قابل قبول و مورد استفاده نیست در واقع سیستم های مدیریت محتوا توانایی انجام کاری را دارند که می تواند محتوا را قابل استفاده و معتبر سازد. هر سیستم مدیریت محتوایی دارای فریم ورک ها یا یک چارچوب داخلی برای تولید وب سایت پیرامون محتوای شما می باشد این عمل یعنی تولید صفحات وب با اضافه کردن محتوا به یک سری از قالب ها بر اساس نیاز های اساسی وب سایت انجام می گیرد.

بسیاری از سیستم های مدیریت محتوا قالب های از پیش آماده شده دارند که شما می توانید از آن ها استفاده بکنید و یا اینکه اگر شما یک طراح هستید می توانید یک قالب طراحی بکنید. این سیستم های مدیریت محتوا توانایی بکار بردن و ایجاد بخش ناوبری سایت () را دارند که این کاربرد بسیار مهم می باشد. همانطور که تصور می کنید با استفاده از این سیستم ها پیشرفت بسیار زیادی در کار حاصل می گردد، سازماندهی محتوا، ساخت پایگاه داده و مدیریت محتوا همه و همه به صورت اتوماتیک انجام می شوند.

مزیت های استفاده از سیستم های مدیریت محتوا:
  • بالا بردن سرعت توسعه وب سایت
  • اجازه اضافه کردن قابلیت های پیشرفته به وب سایت (افزونه ها و ماژول)
  • توانایی ایجاد و به روز رسانی وب سایت توسط افراد غیر فنی و ناآشنا با زبان های برنامه نویسی تحت وب
تاریخچه سیستم های مدیریت محتوا

داشتن اطلاعاتی در مورد پیشینه و انگیزه ایجاد چنین سیستم هایی بسیار مفید است. منشا این سیستم های مبتنی بر وب می تواند سیستم های مدیریت فروش چاپی باشد.

در زمان های گذشته (در دهه نود میلادی) به علت افزایش تقاضاها برای ایجاد وب سایت به دلایل مختلف و نبود اطلاعات کافی در مورد زبان های برنامه نویسی تحت وب و ابزار کافی جهت مدیریت آنلاین محتوا نیاز به سیستمی که توانایی مدیریت محتوا را داشته باشد بسیار زیاد گردیده بود به همین دلیل سیستم های مدیریت محتوا پا به عرصه گذاشتند و با استقبال خوبی روبه رو شدند و همانطور که می دانید امروزه اینترنت به طور باور نکردنی ای رو به پیشرفت است از ایجاد سایت های ایستا گرفته تا تولید و توسعه وب سایت های پویا و بسیار پیچیده که از پایگاه داده های بسیار عظیمی استفاده می کنند.

انواع سیستم های مدیریت محتوا

با وجود سیستم های مدیریت محتوای متفاوت و بسیار زیاد انتخاب کردن یکی از آنها سخت است. طبقه بندی سیستم های مدیریت محتوا بدین صورت است:

  • پرتال: پرتال ها به شما اجازه کنترل معماری وب سایت و انتشار محتوا را می دهند و دارای بخش مدیریت می باشند. بیشتر پرتال ها قابل توسعه می باشند و یا افزونه های دارند که می تواند قابلیت های آنان را افزایش دهد.
  • وبلاگ: در واقع بیشتر پلتفرمم های وبلاگ ها سطح تکامل یافته سیستم های مدیریت محتوای بسیار پیچیده می باشند. تمرکز بیشتر این وبلاگ ها بر انتشار و تغییر محتوا و مقالات اولیه و متن ها می باشد.
  • آموزش الکترونیک: تمرکز بیشتر این نوع از سیستم های مدیریت محتوا بر دنیای آموزش الکترونیک می باشد. بیشتر این سیستم ها قابلیت هایی برای ایجاد برنامه درسی و برگزاری امتحان آنلاین را دارا می باشند. پشتیبانی از انواع متفاوت سند ها مثل پی دی اف و سند های ورد و عکس و ویدئو یکی دیگر از ویژگی های این نوع از سیستم های مدیریت محتوا می باشد.
  • تجارت الکترونیک: بیشتر سیستم های مدیریت محتوای تجارت الکترونیک بر برنامه ها و اپلیکیشن ها تمرکز کرده اند. این نوع از سیستم ها دارای ویژگی هایی همچون سبد خرید، مدیریت محصول، صدور صورتحساب و امنیت که در این سیستم بسیار مهم می باشد را دارا می باشند.
  • ویکی ها: سیستم های مدیریت محتوای ویکی بسیار خاص می باشند. این سیستم ها دارای ویژگی هایی هستند که به شما اجازه ایجاد و مدیریت مشترک ویکی ها را می دهد. ویکی ها می توانند تنها و یا به صورت پیوسته با دیگر ابزار های وب سایت استفاده شوند.
  • رسانه های اجتماعی: این نوع از سیستم های مدیریت محتوا قابلیت هایی همچون ساخت جوامع آنلاین، کنترل پروفایل کاربر و ایجاد پیام و آپلود متن را دارا می باشند.

(شاید نام این انواع سیستم های مدیریت محتوا تا حالا به گوشتون نخورده باشه و بگید که با وردپرس میشه یه وبلاگ طراحی کرد و با جوملا یا دروپال میشه یه وب سایت تجارت الکترونیک راه انداخت اما همه این سیستم های مدیریت محتوا (جوملا، وردپرس، جوملا) دارای ویژگی ها یا افزونه هایی می باشند که این همه ی این انواع رو تو خودشون دارن)

توانایی های اساسی سیستم های مدیریت محتوا

یکی از بهترین راهکارها برای فهمیدن اینکه سیستم های مدیریت محتوا چگونه عمل می کنند پرداختن به توانایی این سیستم هاست. فایده این کار این است که شما نحوه استفاده از آن را فرا می گیرید. ابتدا با گردش کار یا چرخه استفاده از آن ها آشنا میشویم.

کسانی که محتوا را ایجاد می کنند و آن را انتشار می دهند به صورت مشتری به سیستم های مدیریت محتوا دسترسی دارند که معمولا مبتنی بر مرورگر می باشد. این محتوا در پایگاه داده رابطه ای ذخیره می شود و طبقه بندی متادیتا ها به سیستم های مدیریت محتوا کمک می کند تا محتوای صفحه را بفهمد.

و سپس این محتوا به صفحه وب سایت منتقل می شود همانطور که پیشتر گفته شد اکثر این سیستم ها از قالب های از پیش تهیه شده استفاده می کنند که این قالب ها خود دارای ماژول های مختلفی می باشند. قسمت ناوبری سایت به طور داینامیک ساخته می شود. بیاید یک نگاه دقیق تری به این توانایی در این سیستم ها بیندازیم تا تفاوتی که بین آنها است بیشتر آشکار شود

ویژگی هایی همچون:

  1. نمایندگی: توانایی ایجاد چندین گروه و دادن مزیت هایی به هر کدام از آن ها، مانند گروه نویسنده ها، اعضایی که می توانند پست ها یا پیام هایی را ایجاد کنند، مانند گروه ویرایشگرها، گروه منتشر کنندگان محتوا و در نهایت بخش مدیریت که توانایی هر کاری را دارد از جمله امنیت سایت و… . تقریبا بیشتر سیستم های مدیریت محتوا شما را در ایجاد این نمایندگی ها محدود می کنند پس بسیار مهم می باشد که سیستم مدیریت محتوایی را انتخاب کنید که مناسب با سازمان یا مشتری شما باشد.
  2. ویرایشگر متن: بیشتر این ویرایشگر ها شبیه واژه پرادزها هستند که به شما اجازه می دهند که متن را فرمت کنید. سیستم های مدیریت محتوایی وجود دارند که به شما اجازه می دهند که به صورت درون خطی و مستقیم درون صفحه وب سایت متن را ویرایش کنید که این ویژگی برای افراد غیر حرفه ای که نیاز دارند به طور خیلی سریع متن را تغییر دهند مناسب می باشد.
  3. سازماندهی محتوا: بیشتر سیستم های مدیریت محتوا یک ساختار نخستین در مورد بخش های قسمت و گروه دارند که قسمت به عنوان صفحه وب سایت و گروه به عنوان یک تگ شناخته شده که به محتوای داخل صفحه راهنمایی می کند می باشد. بسیاری از سیستم های مدیریت محتوا به شما این اجازه را می دهند که به صورت سلسله مراتبی گروه را انتخاب کنید اما بعضی از این سیستم ها شما را در انتخاب گروه محدود می کنند.
  4. قالب: اساسا قالب ها ساختار اچ تی ام ال دارند و با سی اس اس که برای نمایش بهتر صفحه می باشد همراه می باشند.
  5. ماژول: یکی دیگر از توانایی های سیستم های مدیریت محتوا اضافه کردن ماژول به صفحه وب می باشد. مبحث ماژول ها بسیار گسترده می باشد اما وقتی صحبت از ماژول ها یا افزونه ها یا پلاگین ها می شود مقصود افزایش قابلیت های صفحه وب می باشد. ماژول های مانند تقویم، گوگل مپ و بسیاری دیگر از افزونه های مختلف موجود بر روی وب سایت ها. قدرت، توانایی و قابلیت این ماژول ها بین سیستم های مدیریت محتوا متفاوت می باشد و اغلب به جامعه توسعه دهنده آن سیستم مدیریت محتوا ربط دارد.
  6. ناوبری: خصوصی سازی این بخش که شامل نمایش متفاوت و قابلیت های آن می باشد بستگی به سیستم مدیریت محتوایی دارد که از آن استفاده می کنید بعضی از این سیستم های به شما اجازه می دهند که بخش ناوبری مطابق با میل خود را طراحی کنید و برخی با ایجاد یک منوی از پیش تعیین شده شما را محدود می کند.

چه زمانی باید از سیستم های مدیریت محتوا استفاده کرد؟

پیش تر در مورد انواع سیستم های مدیریت محتوا و تاریخچه و قابلیت های آنان صحبت کردیم؛ اما ویژگی های یک سیستم مدیریت محتوا:

  • ایجاد وب سایت بدون داشتن اطلاعاتی در مورد اچ تی ام ال سی اس اس و یا جاوااسکریپت و زبان های برنامه نویسی تحت وب
  • کم کردن هزینه
  • افزایش سرعت توسعه وب و صرفه جویی در وقت

اگر یک طراح هستید و دنبال یک سیستم مدیریت محتوا می باشید نکاتی وجود دارد که باید از آن مطلع باشید:

  • یادگیری ایجاد و کنترل سیستم مدیریت محتوا باعث صرفه جویی در وقت می شود
  • برای دوری از یادگیری زبان های اسکریپتی همچون جاوا اسکریپت و پی اچ پی به سیستم های مدیریت محتوا رو نیاورید زیرا در آینده به مشکلاتی بر خواهید خورد.

بهترین راهکار جهت فهمیدن در مورد پیچیدگی های یک سیستم مدیریت محتوا بررسی منابع آنلاین و فروم های مختلف می باشد اگر یک طراح نیستید:

  • اشنایی مختصر با اچ تی ام ال و سی اس اس جهت کار با سیستم های مدیریت محتوا همچون خصوصی سازی صفحات از پیش تعیین شده مهم می باشد.
  • استفاده از ساختار قالب های آماده اغلب محدودیت هایی دارد.
  • اگر وقت یادگیری مفاهیم مقدماتی طراحی وب را ندارید جهت خصوصی سازی صفحات خود و دیگر مشکلات باید از متخصص در این حرفه کمک بگیرید.

اگر شما به صورت انفرادی کار می کنید یا به اصطلاح هستید و می خواهید از یک سیستم مدیریت محتوا استفاده کنید باید این را بدانید که اگر نیاز دارید یک وب سایت پیچیده با قابلیت های بالا طراحی کنید از این سیستم ها استفاده کنید. از این که مشتری شما برای یک وب سایت تهیه شده با سیستم مدیریت محتوا آمادگی دارد یا خیر اطمینان حاصل کنید. نکته دیگر اینکه آیا شما زمان کافی جهت پشتیبانی از انتقال محتوای (تغییر محتوا) مشتری را دارید یا خیر؟ زمان زیادی را برای انتخاب یک سیستم مدیریت محتوای خوب که مناسب با کار مشتری تان است بپردازید.

چه زمانی سیستم مدیریت محتوا برای یک سازمان مناسب می باشد؟ برای انتخاب یک سیستم مدیریت محتوا برای یک سازمان شما باید همه جوانب و استفاده کاربران از وب سایت سازمان را بسنجید تا بفهمید که آیا استفاده از این سیستم ها صحیح است یا خیر.

مقایسه سیستم های مدیریت محتوا

در قسمت های قبل درباره توانایی های سیستم مدیریت محتوا و این که چه زمانی باید از سیستم مدیریت محتوا استفاده کرد بحث شد. همانطور که می دانید سیستم های مدیریت محتوای زیادی وجود دارد و همه ی آنها ویژگی های مختص خود را دارند و همه ی آنها ادعا می کنند که قابلیت استفاده آسان، کنترل کامل بر محتوا و … را دارا می باشند.

هنگام مقایسه کردن سیستم های مدیریت محتوا دنبال چه چیز هایی بگردیم؟ بر روی چه مطالبی بیشتر تمرکز کنیم؟

ابتدا مدت زمانی را صرف شناخت نیاز مشتری یا سازمان خود بکنید. دنبال ویژگی هایی در سیستم مدیریت محتوا باشید که واقعا به آن نیاز دارید به عنوان مثال اگر به دنبال طراحی یک وب سایت برای یک دانشگاه هستید به سیستم های مدیریت محتوای آموزش الکترونیک نیاز دارید یا اگر در کار طراحی وب سایت های فروشگاه الکترونیکی هستید به یک سیستم مدیریت محتوا از نوع تجارت الکترونیک نیاز دارید.

علاوه بر این ها باید به جوامع آنلاین پشتیبانی و توسعه دهندگان آن سیستم توجه کرد. آشنایی با بیشتر سیستم های مدیریت محتوا سبب بالا بردن اطلاعات شما می شود پس با انواع مختلف سیستم های مدیریت محتوای مشهور کار کنید.

طراحی سایت در تبریز

ویژگی های اصلی سیستم های مدیریت محتوا

جستجوکردن درمورد ویژگی های این سیستم ها و انتخاب یک سیستم مناسب حق هر کسی است. این ویژگی ها عبارت اند از:

  • مدیریت صفحه

یکی از مهمترین ویژگی های سیستم های مدیریت محتوا ایجاد، سازماندهی و مدیریت صفحه می باشد. تصور نکنید که این ویژگی در همه سیستم های مدیریت محتوا به طور یکسان موجود است.

  • اضافه کردن و اصلاح محتوا

آیا ویرایشگر محتوا بصری است و استفاده کردن از آن آسان است؟ آیا مشتری شما یا اعضای تیم شما نیازمند آموزش های وسیعی جهت استفاده از سایت می باشند یا اینکه یه راحتی می توان از آن استفاده کرد؟ فرایندهایی همچون آپلود متناوب محتوا چگونه بکار برده میشوند؟

  • مدیریت دارایی

اگر در وب سایت شما انواع متفاوتی از اسناد موجود است باید جستجو کنید که سیستم های مدیریت محتوا چگونه این اسناد مختلف را مدیریت می کنند.

  • قالب یا تم

اکثر طراحان وب به دنبال یک سیستم مدیریت محتوایی هستند که بتوانند براحتی با قالب ها و تم های خود آن را خصوصی سازی کنند. به دنبال سیستم مدیریت محتوایی باشید که به صورت مناسب ساختار و نمایش صفحات را از هم جدا می کند و کدی استاندارد و معناداری را تولید می کند. اگر یک طراح نیستید به دنبال سیستم مدیریت محتوایی باشید که انواع مختلفی از قالب ها و تم ها را دارا باشد.

  • گروه ها و نحوه دسترسی آنها

سیستم مدیریت محتوایی که بتوان در کار گروهی به راحتی از آن استفاده کرد و دارای محدودیت نباشد.

  • پشتیبانی از سایت ها متعدد

باید توجه کرد که آیا می توان بر روی یک سیستم مدیریت محتوا چند سایت را به طور همزمان نصب کرد و آن ها را به روز رسانی کرد یا خیر؟

ویژگی هایی که معمولا در انتخاب سیستم های مدیریت محتوا نادیده گرفته می شود

  • امنیت

امنیت یک وب سایت مسئله بسیار مهمی است. هک شدن وب سایت تان آخرین چیزی هست که شما خواستار آن هستید. برخی از وب سایت ها می توانند حاوی اطلاعات حساس و مهمی باشند که هکر ها علاقه دارند به آن آسیب بزنند و از آن ها استفاده کنند. اگر دانش فنی خاصی در این زمینه ندارید باید از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

گشت و گذار در فروم ها در مورد مسئله امنیت سیستم های مدیریت محتوا می تواند بسیار مفید باشد و اطلاعات شما را در این زمینه تا حدودی افزایش دهد. اگر واقعا اطلاعات حساسی در وب سایت خود دارید داشتن یک مشاور و متخصص در زمینه امنیت که سیستم های مدیریت محتوا را از نظر امنیت بررسی کند به شما توصیه می شود.

  • جستجو

توانایی پیدا کردن محتوا در وب سایت یکی از مهم ترین مولفه های یک وب سایت موفق می باشد. در واقع همانطور که شما از وب سایت خود استفاده می کنید به چگونه عمل کردن بخش جستجو در وب سایت خود توجه کنید. این توجه می تواند شامل سرعت و روش های جستجو و نحوه نمایش صفحات بعد از جستجو می باشد

  • تولید کد

توجه به این نکته حائز اهمیت هست که وقتی که کدی تولید می شود آیا بهینه است؟ آیا استاندار است؟ آیا قابل دسترسی است؟ آیا لینک هایی که تولید می شود با مفاهیم سئو سازگاری دارند؟

آیا برای استفاده از سیستم های مدیریت محتوا به یک شخص حرفه ای در این زمینه نیاز داریم یا خودمان می توانیم همه کارها انجام دهیم؟

یکی از سوالات رایجی که مردم از خود می پرسند این است که آیا برای استفاده از این سیستم ها و جستجو کردن در مورد این سیستم ها باید از کسی که در این زمینه حرفه ای هست کمک بگیریم یا خیر؟ در بیشتر موارد اگر اطلاعی خاص در این زمینه ندارید کمک گرفتن از دیگر افراد بسیار مفید است.

انتخاب یک سیستم مدیریت محتوای مناسب برای طراحان وب

همانطور که مطلع هستید طراحان وب در زمینه اچ تی ام ال و سی اس اس بسیار عالی هستند اما در زمینه زبان های برنامه نویسی سمت سرور همچون پی اچ پی یا پرل یا پایتون خوب نیستند؛ بنابراین طراحان باید به دنبال سیستم مدیریت محتوایی باشند که براحتی نصب شود. طراحان با خواندن منابع موجود و فروم های مختلف خواهند فهمید که استفاده از آن برای مناسب است یا خیر.

نکته دیگر اینکه کد اچ تی ام ال یا سی اس اس تولید شده توسط این سیستم ها را بررسی کنید اگر دارای خطایی است و یا مشکلات دیگری دارد به دنبال سیستم دیگری باشید. بررسی کنید که سیستم مدیریت محتوا چگونه صفحات را تولید می کند در مورد خصوصی سازی قالب ها هم همین عمل را انجام دهید. یکی دیگر از موارد مهمی که طراحان وب باید بدانند این است که سیستم مدیریت محتوا قابلیت افزودن پلاگین و ماژول ها را تا چه حد داراست.

فواید و ضررهای استفاده از سیستم های مدیریت محتوای متن باز

در مورد سیستم های مدیریت محتوای متن باز در قسمت واژگان فنی توضیح داده می شود. یکی از مهم ترین واژه هایی که در سال های استفاده از سیستم های مدیریت محتوا بر سر زبان هاست سیستم های مدیریت محتوای متن باز می باشد. مشهور بودن سیستم های متن باز بازتاب فواید و ضرر های آنان می باشد. یکی از فواید این سیستم های رایگان بودن آنهاست و دلایل دیگر به ترتیب:

  • بیشتر سیستم های متن باز دارای یک جامعه آنلاین توسعه دهنده بسیار وسیعی می باشند که این به این معناست که این سیستم ها توسط این جامعه آنلاین به سرعت به روز رسانی می شوند از جمله به روزرسانی امنیتی، برطرف شدن خطاها و و ساخت افزونه ها و ماژول های متفاوت و بسیار زیاد.
  • در بیشتر این سیستم های متن باز می توان به سورس کد دسترسی پیدا کرد و آن ها را مطابق با میل و دانش خود تغییر دهید و قابلیت هایی را به آن بیافزایید.

از ضررهای سیستم های متن باز می توان به داشتن حداقل مهارت فنی در مورد راه اندازی و استفاده از آن اشاره کرد. یکی دیگر از مضرات این سیستم های مدیریت محتوای متن باز این است که سازمان های بزرگ باید یک فرد متخصص را در زمینه جهت مدیریت سایت خود به خدمت بگیرند. دیگر مشکل سیستم های متن باز نداشتن پشتیبانی مستقیم از جوامع مبتنی بر سیستم مدیریت محتوای مربوطه می باشد برای حل مشکل خود باید به مطالعه و بررسی فروم ها و … بپردازید.

مثال هایی از سیستم های مدیریت محتوای متن باز
  1. وردپرس
  2. جوملا
  3. دروپال

این سه سیستم مدیریت محتوا از مشهورترین سیستم های مدیریت محتوای متن باز هستند اغلب بیشتر جستجو ها برای انتخاب یک سیستم مدیریت محتوا با این سه سیستم مشهور شروع می شود. در قسمت های بعدی در مورد این سه سیستم به طور حلاصه صحبت خواهد شد.

سیستم های مدیریت محتوای خصوصی

علاوه بر وجود سیستم های مدیریت محتوای متن باز سیستم هایی وجود دارند که توسط افراد یا شرکت خاصی تولید می شوند که تفاوت هایی با سیستم های متن باز دارد از جمله اینکه این سیستم ها اکثرا پولی هستند (رایگان نیستند) و دیگر اینکه نسبت به سیستم های مدیریت محتوای متن باز دارای جوامع آنلاین کوچکتری هستند. سیستم های خصوصی برای شرکت ها و سازمان های بزرگ و سازمان های دولتی استفاده می شود.

یک نگاه دقیق تر به سیستم مدیریت محتوای دروپال

اولین نکته که در مورد دروپال حائز اهمیت است این است که دروپال بیشتر مبتنی بر فریم ورک هاست و این به این معنی است که هیچ فرضی در مورد محتوای استفاده شده و مدیریت شده موجود نیست و دروپال فقط ابزاری را جهت کنترل پردازه به شما ارائه می دهد. دروپال انعطاف پذیری بسیار زیادی دارد که این باعث می شود که کار کردن با این سیستم مدیریت محتوا نیازمند داشتن مهارت فنی بالاتری نسبت وردپرس و جوملا باشد.

دروپال دارای ماژول های بسیار زیادی است که به شما این قابلیت را می دهد که در سطح خیلی پیشرفته ای بتوانید بر معماری سایت خود نظارت داشته باشید.

ویژگی های دیگر دروپال عبارت اند از: پشتیبانی از سایت های چند زبانه (به عنوان مثال وب سایت هایی که هم به زبان انگلیسی و هم به زبان فارسی هستند) نصب چند وب سایت-بهره گیری از سئوابزاری جهت طبقه بندی مطالب ابزار قدرتمند جهت مدیریت کاربر. ماژول های دروپال که قابلیت دروپال را دوچندان می کند. استفاده از این ماژول ها توانایی های خاصی را به وب سایت تان می دهد.

برای مثال دروپال برای ویرایش محتوا از ماژول استفاده نمی کند اگر می خواهید که این ماژل را داشته باشید باید آن را بر روی دروپال نصب کنید.

چه سایت هایی با دروپال بهتر مدیریت می شود؟

دروپال برای وب سایت های بزرگ و بسیار پیچیده مناسب است. ابزارهایی در دروپال موجود است که برای کار کردن با سایت هایی با ترافیک بالا و دارای محتوای پیچیده بسیار مناسب می باشد در واقع دروپال برای توسعه دهندگان وب سایت ها مناسب است نه طراحان وب اما این به این معنا نیست که طراحان وب اصلا نمی توانند از دروپال استفاده کنند.

دروپال دارای یکی از بزرگترین جوامع توسعه دهنده می باشدکه این باعث شده تعداد ماژول های این سیستم مدیریت محتوا بسیار زیاد باشد همانطور که قبلا گفته شد. برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت دروپال به آدرس http://www.drupal.org بروید.

یک نگاه دقیق تر به سیستم مدیریت محتوای جوملا

یک سیستم مدیریت محتوای بسیار قدرتمند و کارآمد جهت ایجاد وب سایت های بزرگ و با ترافیک بالا. چیزی که در مورد جوملا جالب است این است که جوملا برای ایجاد هر سایتی بدون در نظر گرفتن سایز و پیچیدگی آن سایت مناسب است و دیگری آن که یادگرفتن جوملا نسبت به دروپال آسان تر است حتی یک طراح وب تازه کار هم می تواند از آن استفاده کند.

در جوملا محتوایی که ایجاد می شود به سایت افزوده می شود و صفحات سایت از طریق ساخته شدن منو ها ایجاد میشود که سه مرحله دارد:

  1. ساخت یک آیتم برای منو
  2. صفحه مربوطه با این آیتم منو پیوند داده میشود
  3. صفحات به ترتیب ساخته می شوند و به آیتم های دیگر منو افزوده می شوند و در واقع با انتخاب هر آیتم منو به صفحه پیوند داده شده به آن می رویم. همانند بیشتر سایت های امروزی که دارای بخش ناوبری هستند.

ویژگی های دیگر جوملا: نصب چند وب سایت-ماژول های قدرتمند جهت افزایش قابلیت ها و …

یکی دیگر از ویژگی های جالب جوملا این است که با نصب این سیستم مدیریت محتوا می توان از سیستم مدیریت محتوای هم استفاده نمود در واقع این دو باهم در یک سیستم مدیریت محتوا به نام جوملا قرار دارند که این به این معناست که شما می توانید با جوملا وب سایت های آموزش الکترونیک هم طراحی کنید. استفاده و راه اندازی جوملا نسبت به دروپال راحت تر است و همانند دروپال دارای یک جامعه آنلاین توسعه دهنده عظیم و دارای صدها ماژول می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت جوملا به آدرس http://www.joomla.org بروید.

یک نگاه دقیق تر به سیستم مدیریت محتوای وردپرس

وردپرس یکی از سیستم های مدیریت محتوایی ست که برای ایجاد وبلاگ از آن استفاده می شود. در حال حاضر بیش از میلیون وب سایت با استفاده از وردپرس تولید شده اند. بیاید یک نگاه دقیق تری به وردپرس بیندازیم. وردپرس همجون دروپال و جوملا به شما اجازه می دهد که با ایجاد گروه صفحه خود را سازماندهی کنید.

ساختار صفحات با قالب در وردپرس بدین گونه می باشد که وردپرس صفحه وب را از چند قالب جدا می سازد به عنوان مثال در شکل زیر قسمت هدر و پایانی و نوار کناری به طور جدا همچون یک قالب ایجاد شده سپس در صفحه اصلی سایت گرد هم آورده می شوند.

تم های وردپرس

تم در واقع یک مجموعه ای از قالب ها، قابلیت ها و فایل های سی اس اس می باشد. تم ها در وردپرس می توانند طرح صفحه و ساختار صفحه را کنترل کنند. نصب و تغییر تم ها در وردپرس بسیار آسان می باشد. ایجاد تم های پیچیده در ورد پرس بسیار لذت بخش است.

بقیه ویژگی های وردپرس همچون دروپال و جوملا می باشد. در واقع بیشتر تفاوت وردپرس با جوملا و دروپال کار بر روی تم ها و قالب هاست. برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت وردپرس به آدرس http://wordpress.org بروید.


[ بازدید : 117 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به طراحی سایت و سئو سایت است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار نمای چوبی چوب نما مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]